Plusmenu voor plusklassen

  • Ontwerpproject de leefbaarste stad
  • Ontwerpproject winkelen van de toekomst
  • Ontwerpproject Beebot matten ontwerpen
  • Ontwerpproject ophaalbrug
  • 3D programmeren met TinkerCad
  • LEGO Mindstorm programmeren
  • Avontuur met programmeeropdrachten
  • Ontdekkingsreizigersproject
  • Eigen escaperoom ontwerpen

 

Ontwerpproject de leefbaarste stad (nieuw) 

Hoe wordt Leidschendam-Voorburg de leefbaarste stad van Nederland? Het project start met een gastles van de city-accountmanager Amsterdam van Siemens. Vervolgens gaan de leerlingen onder leiding van architecte Kiki Goudart op onderzoek uit hoe leefbaar Leidschendam-Voorburg eigenlijk is en waar kansen liggen om de leefbaarheid verder te verbeteren. Het project eindigt met een presentatie van voorstellen aan Siemens en de gemeente hoe de leefbaarheid van Leidschendam-Voorburg verbeterd kan worden.

Tijdsduur: 5 lessen van 1 uur

Locatie: grotendeels op school. In les 2 of 3 wordt een fietsexcursie gemaakt

Docent: Kiki Goudart met ondersteuning van Louis Bekker van Siemens

Rol leerkracht: begeleiding groepsproces

Reserveren: het project is het hele jaar te reserveren bij Kiki: kikigoudart@gmail.com 

Kosten: € 400 inclusief materiaal

 

Ontwerpproject Winkelcentrum van de toekomst

Hoe ziet het winkelen van de toekomst eruit? Onder leiding van architecte Kiki Goudart gaan leerlingen samen een winkelcentrum van de toekomst ontwerpen. Iedere leerling gaat individueel een eigen winkel binnen dit winkelcentrum ontwerpen. Een fietsexcursie naar een winkelcentrum maakt onderdeel uit van het project. In bijgaande link een artikel over een project vorig schooljaar over de transformatie van Leidschenhage naar The Mall of the Netherlands.

Tijdsduur: 5 lessen van 1 uur

Locatie: grotendeels op school. In les 2 of 3 wordt een fietsexcursie gemaakt

Docent: Kiki Goudart met ondersteuning van een winkelcentrummanager

Rol leerkracht: begeleiding groepsproces

Reserveren: het project is het hele jaar te reserveren bij Kiki: kikigoudart@gmail.com 

Kosten: € 400 inclusief materiaal

 

 

Ontwerpproject Beebotmat

De Beebot is een leuke robot in de vorm van een bij waarmee kinderen op speelse wijze leren programmeren. Kinderen geven de robot opdracht om stapjes van 15 naar voren, achter, links of rechts te maken. Het programmeren wordt nog leuker door de Beebot opdrachten te laten uitvoeren op verschillende matten zoals een alfabetmat of een cijfermat. Leerlingen van de plusklas worden uitgedaagd om in groepjes van 2 zelf een nieuwe mat te ontwikkelen voor leerlingen van groep 3 en deze mat ook echt uit te testen tijdens een proefles.  In bijgaand een link een voorbeeld naar een dierenmat.

Tijdsduur: 5 lessen van 1 uur

Locatie: op school

Docent: Toos Bartels

Rol Leerkracht: ondersteunen leerlingen (bij frustraties) in het ontwerpproces

Reserveren: het project is het hele jaar te reserveren bij Toos: toos.bartels@xs4all.nl

Kosten: € 400 inclusief materiaal

 

Ontwerpproject ophaalbrug 

Hoe werkt een ophaalbrug die je op kunt halen eigenlijk? Samen met architect Kiki Goudart gaan de leerlingen dit onderzoeken. Een fietsexcursie naar een brug langs de Vliet is onderdeel van het project. Hier zal een brugwachter tekst en uitleg geven over de brug. In de laatste lessen gaan de leerlingen op schaal zelf een ophaalbrug ontwerpen en bouwen.

Tijdsduur: 5 lessen van 1 uur

Locatie: grotendeels op school. In les 2 of 3 wordt een fietsexcursie gemaakt naar een brug

Docent: Kiki Goudart

Rol leerkracht: begeleiding groepsproces

Reserveren: het project is het hele jaar te reserveren bij Kiki: kikigoudart@gmail.com 

Kosten: € 400 inclusief materiaal

 

3D ontwerpen met TinkerCad 

De leerlingen leren in 3D ontwerpen met het open source softwareprogramma TinkerCad. Na in de eerste les de beginselen te hebben geleerd, gaan de leerlingen in de tweede en derde les aan een eigen ontwerp werken dat met een wordt uitgeprint met een Ultimaker 3D printer.

Tijdsduur: 3 lessen van 1 uur

Locatie: op school

Docent: Toos Bartels

Rol leerkracht: ondersteunen leerlingen (bij frustraties) in het ontwerpproces

Reserveren: het project is het hele jaar te reserveren bij Harrie: ozinga@casteller.nl

Kosten: € 400 inclusief materiaal

 

LEGO Minstorm programmeren

Leerlingen leren LEGO Mindstorm robots programmeren en gaan aan de slag met enkele (eenvoudige) missies van de First LEGO League. Voor het welslagen van de missies moet de robot zowel goed ontworpen zijn als goed geprogrammeerd.

Tijdsduur: 4 lessen van 1 uur

Locatie: op school

Docent: Michael Pauli

Rol leerkracht: zorgen dat software op laptops wordt geïnstalleerd en ondersteunen leerlingen (bij frustraties) in het ontwerpproces

Reserveren:

het project is het hele jaar te reserveren bij Harrie: ozinga@casteller.nl

Kosten: € 400 inclusief materiaal

 

Avontuur met programmeeropdrachten (nieuw)

Pieter van ’t Hof is gespecialiseerd in het ontwikkelen van programmeeropdrachten ingebed in een avontuur. Leerlingen gaan in kleine groepjes op avontuur en komen onderweg programmeer- en ontwerpopdrachten die ze moeten uitvoeren.

Tijdsduur: 4 lessen van 1 uur

Locatie: op school

Docent: Pieter van ’t Hof

Rol leerkracht: regelen ICT-voorzieningen en ondersteunen leerlingen bij (frustraties bij) de uitvoering van opdrachten.

Reserveren: dit project is na de herfstvakantie te boeken bij Harrie: ozinga@casteller.nl

Kosten: € 400 inclusief materiaal

 

Ontdekkingsreizigersproject (nieuw)

In vijf lessen gaan de leerlingen op ontdekkingsreis onder begeleiding van beeldend kunstenaar Rens Krikhaar. Tijdens elke les maakten de leerlingen kennis met verschillende tekenmaterialen en leren zij in duo’s hun eilanden verder ontdekken en verbeelden door er iedere keer vanuit een ander perspectief naar te kijken. De leerlingen gaan onder andere een landkaart ontwerpen, zelf verf makent, een scheepsjournaal schrijven en een ansichtkaart vanaf het eiland naar huis sturen.

Tijdsduur 5 weken een les van 1 uur
Locatie op school
Docent Rens krikhaar
Rol leerkracht Ondersteunen en coachen leerlingen
Reserveren De lesmodule is het hele jaar te reserveren via Harrie: ozinga@casteller.nl
Kosten € 500 incl. materialen.

 

Eigen escaperoom ontwerpen

In vijflessen gaan leerlingen een eigen escaperoom ontwikkelen onder begeleiding van architecte en escaperoomliefhebber Kiki Goudart. In de eerste les maken de leerlingen kennis met het concept escaperoom door het spelen van de Nature Escaperoom. Vervolgens gaan de leerlingen in 3 lessen opdrachten voor een eigen escaperoom ontwerpen in kleine groepjes. In de laatste les zal een echte popup escaperoom worden gecreëerd en gespeeld.

Tijdsduur 5 weken een les van 1 uur
Locatie op school
Docent Kiki Goudart
Rol leerkracht Ondersteunen en coachen leerlingen
Reserveren De lesmodule is het hele jaar te reserveren via Harrie: ozinga@casteller.nl
Kosten € 500 incl. materialen.