Ontstaansgeschiedenis

Huygens Labs werd in 2014 gelanceerd door Harrie Ozinga, toenmalig directeur van organisatie-adviesbureau Casteller, als ontwikkelomgeving voor de verrijking van W&T onderwijs op scholen. Het succes van de ondernomen projecten inspireerde Harry tot het opzetten van het maatschappelijke bedrijf Huygens Labs, dat inmiddels is uitgegroeid tot een breed platform voor onderwijs en technologie op alle niveaus.

“Besmet met het onderwijsvirus”
Harry Ozinga

Succesvolle projecten

Via mijn kinderen Marije en Koen ben ik enkele jaren geleden het onderwijs in gerold. Ik merkte dat mijn kinderen veel behoefte hadden aan ontwerpen, zelf onderzoeken, dingen doen en maken. Op hun basisschool was hier weinig tijd en aandacht voor.

In 2014 werd ik door de directeur van de basisschool van mijn kinderen gevraagd om te helpen bij het geven van een impuls aan techniekonderwijs. Vanuit mijn instinct als ‘verbinder’, ging ik op zoek naar organisaties en bedrijven die een bijdrage wilden leveren.

Binnen enkele weken waren mooie kleinschalige projecten ontstaan. Bij het Corbulo College (vmbo-techniek) mocht een schoolklas langskomen om bijzondere kerstversieringen van hout en ijzer te maken. Bij museum Hofwijck mocht een klas als een ‘museumbende’ de nieuwe zolder gewijd aan de beroemde wetenschapper en uitvinder Christiaan Huygens, komen uittesten. In samenwerking met de BSO werd met een team meegedaan aan de First LEGO League, een competitie van programmeerbare robots.

Huygens Labs

Tijdens deze succesvolle projecten raakte ik besmet met het onderwijsvirus en besloot professioneel het roer om te gooien. Ik startte met het maatschappelijk bedrijf Huygens Labs om scholen te ondersteunen bij het verrijken van hun W&T-onderwijs.

Het eerste grote project van Huygens Labs was de opzet van het Techniekmenu Leidschendam-Voorburg, waarbij ik voor tien basisscholen een aantrekkelijk en betaalbaar aanbod aan techniekworkshops, leskisten en trainingen voor leerkrachten ontwikkelde. Het Techniekmenu heeft inmiddels zes jaar op rij met veel succes gedraaid en wordt ook voor het komende schooljaar (2020-2021) geheel opnieuw vormgegeven en verzorgd.

Ik houd van een praktische, hands-on aanpak. Zelf heb ik ook geruime tijd de proefjeslessen voor kleuters verzorgd. De nieuwsgierigheid van kleuters is fantastisch!

Kennisdeling

Ik ben een groot voorstander van kennisdeling. Samen me Suzanne Wardenaar schreef ik het boek Aan de slag met W&T onderwijs om mijn kennis en kunde te delen en leerkrachten te laten zien dat W&T niet zo moeilijk is, en vooral ook heel leuk!